V predošlom článku sme popísali, prečo umelá inteligencia a stroje nenahradia človeka úplne, ale práve naopak, človek a stroj sa budú dopĺňať a tým prinesú omnoho väčšiu hodnotu. Vieme, že stroje vynikajú pri spracovaní dát kvantitatívne a ľudia zase kreatívne. Výzvou, ktorú majú príležitosť riešiť moderné, inovatívne spoločnosti je, ako sa transformovať, aby čo najlepšie využili spoluprácu človeka a stroja.
Nájsť časti procesov, ktoré by sa dali v spoločnosti automatizovať alebo nahradiť umelou inteligenciou nestačí. Pre najlepšie využitie UI je potrebné od základov premyslieť celú štruktúru spoločnosti. Z výskumov vyplýva, že jednoduché nahrádzanie doterajších procesov vykonávaných ľuďmi za automatizované alebo teda riadené UI je plytvanie potenciálom, ktorý spojenie človek-stroj má.
Aby bolo možné získať maximálne zhodnotenie UI, je potrebné od začiatku premyslieť operatívu spoločnosti. Najprv je potrebné objaviť a popísať operačnú oblasť, ktorú je možné zlepšiť. Môže to byť už existujúci neefektívny proces (vypisovanie kompetencií zamestnancov, ktoré sa neustále menia a teda nikdy nie sú aktuálne), alebo to môže byť doteraz neriešiteľný problém, ktorý teraz možno vyriešiť pomocou UI (rýchla identifikácia nepriaznivých účinkov liekov naprieč celou populáciou). Naviac, mnoho nových UI a analytických techník pomôže odhaliť doteraz neviditeľné problémy.
Odhaľovanie neviditeľných problémov
Jedným z kľúčových bodov správneho manažmentu spoločnosti je poznať veličiny a fakty, ktoré vplývajú na podnikanie. Fakty o ktorých:
1. vieme a poznáme ich
2. iba vieme, ale nepoznáme ich
3. nevieme a ani ich nepoznáme
Pre spoločnosť sú najnebezpečnejšie práve tie fakty, o ktorých nevieme a ani ich nepoznáme, pretože môžu skrývať riziko, na ktoré sme sa nepripravili a ich prejavenie môže položiť celú spoločnosť – napríklad prasknutie cenovej bubliny bytov. S použitím UI je možné analyzovať dáta, ktoré má spoločnosť k dispozícii a tieto fakty alebo riziká odhaliť. Môže ísť pritom aj o odhalenie faktov, ktoré posunú spoločnosť na lepšiu trhovú pozíciu, napríklad odhalením novej skupiny potenciálnych zákazníkov.
Zavedenie spolupracujúcej UI
Spoločnosti musia vyvinúť riešenia, pomocou ktorých by si zadávatelia zákaziek vedeli predstaviť, vymyslieť a vylepšiť, ako by mohli spolupracovať s UI systémami. Uvažujme veľkú poľnohospodársku spoločnosť, ktorá chce nasadiť UI technológiu, aby pomohla farmárom. Majú dostupné obrovské množstvo dát o stave a vlastnostiach pôdy, počasí a žatve z minulosti. Počiatočnou myšlienkou bolo vyvinúť aplikáciu, ktorá by vedela presnejšie predpovedať veľkosť výnosov. Čo však farmári reálne potrebovali, bol systém, ktorý by im vedel v reálnom čase dávať odporúčania ako zvýšiť produktivitu. Napríklad, ktoré plodiny sadiť a kde, koľko hnojiť a čím. Tento cieľ sa nakoniec aj podarilo uskutočniť pomocou UI, produktivita bola zvýšená a dáta získané z používania tohto systému boli znovu použité na ďalšie vylepšenie algoritmov.
Bolo identifikované, že vo všeobecnosti spoločnosti potrebujú vylepšiť 5 aspektov svojich procesov: flexibilitu, rýchlosť, škálovateľnosť, rozhodovanie a riešenie na mieru.
Flexibilita
Tradične výroba automobilov bola striktne rigidný proces automatizovaný „hlúpymi“ robotmi. Aby bolo možné zlepšiť flexibilitu, a tým uspokojiť požiadavky zákazníkov na rôzne úpravy od štandardných modelov, bolo potrebné zameniť niektoré roboty za roboty s UI schopné spolupracovať s ľuďmi, čo následne spôsobilo nutnosť prerobiť doterajšie výrobné procesy. ”UI pracovníci” sa správajú ako „predĺžené telo“ pracovníkov. Tento systém umožňuje pracovníkom riadiť väčšiu silu a montovať tak aj náročnejšie súčiastky. Čiže pracovník si ušetrí silu a môže odviesť viac práce, a teda je viac využitý jeho znalostný potenciál.
Rýchlosť
Pri niektorých biznis aktivitách je rýchlosť primárnym problémom. Jednou takou aktivitou je detekcia podvodov s kreditnými kartami. Poskytovateľ má len niekoľko sekúnd na vyhodnotenie, či práve vykonávaná platba má byť schválená alebo ide o podvod. Pričom žiadna z možností nie je výhodná, pokiaľ nie je správna. V prípade že ide o omyl, zákazník bude nahnevaný, v prípade že nebolo zabránené podvodu, poskytovateľ príde o všetky peniaze z transakcie.. A práve zavedenie UI môže významne zrýchliť rozhodovanie v takýchto situáciách.
Škálovateľnosť
Pre niektoré spoločnosti je najväčším problémom škálovateľnosť. Ide najmä o spoločnosti, ktoré sú závislé od ľudskej práce, a teda pre zväčšenie objemu výstupov je potrebné prijať, vyškoliť a začleniť nových pracovníkov. Vzhľadom na to, že každý človek je iný a treba k novým zamestnancom pristupovať individuálne, je zväčšovanie spoločnosti prijímaním nových zamestnancov veľmi náročné a ťažkopádne. Ako ideálne riešenie sa tu javí zvýšiť výkon a efektivitu aktuálnych pracovníkov pomocou UI, ktorá sa dá jednoducho škálovať dokúpením nového hardvéru a nainštalovaním novej inštancie UI.
Rozhodovanie
Činnosťou, kde dokáže UI a človek najlepšie znásobiť svoj potenciál a úžitok, je rozhodovanie. Vyplýva to jednoducho z faktu, že stroje sú výborné na spracovanie obrovského množstva dát a ľudia zase vynikajú v určovaní súvislostí medzi informáciami. Pre vykonanie správneho rozhodnutia sú obe tieto vlastnosti veľmi dôležité. Predstavte si napríklad analytika, ktorý hľadá konkurenčné riešenia a potrebuje zistiť ktoré spoločnosti majú podobný produkt. Pri tejto úlohe je náročné tvoriť si databázu už prejdených webových stránok a prehľadávať ich jednu po druhej. Tu sa skrýva potenciál na zlepšenie pomocou UI a strojov. UI technológia robí to, čo robí najlepšie, prehľadávanie a spracovávanie množstva dát, aby odporučila analytikovi, na ktoré webstránky sa oplatí pozrieť bližšie a teda analytik zase môže viac využiť, v čom je človek najlepší a to používať – intuíciu, posudzovanie a výber najlepších možností a zhôd.
Riešenie na mieru
Dodávanie služieb šitých na mieru je najvyšším štádiom starostlivosti o zákazníka. Avšak takéto prispôsobovanie každému zákazníkovi by bolo vzhľadom na bežne nastavené procesy vo firmách príliš nákladné a zákazníci by o produkt alebo službu stratili záujem s rastúcou cenou. Práve vďaka umelej inteligencii je možné dosiahnuť úpravu na mieru s vysokou presnosťou bez značného navýšenia nákladov. Či už ide o chat-boty, ktoré môžu upraviť svoje správanie podľa preferencií a nastavenia zákazníka alebo priamo úpravou výroby a dodaním jedinečného produktu.
Potreba nových úloh a talentov
Prerobenie biznis procesov si vyžaduje omnoho viac, ako len zavedenie UI technológie; chce to veľkú mieru odhodlania rozvíjať zamestnancov a ich schopnosti, ktoré im umožnia pracovať efektívne s rozhraniami človek-stroj. V prvom rade sa ľudia musia naučiť delegovať úlohy na novú technológiu, tak ako lekári dôverujú počítačom, ktoré im pomáhajú správne interpretovať röntgen alebo snímku z magnetickej rezonancie. Zamestnanci by tiež mali vedieť, ako kombinovať rôzne ľudské zručnosti s tými, ktoré majú inteligentné stroje tak, aby dosiahli lepšie výsledky, akoby pracoval samostatne buď človek alebo stroj. Pracovníci musia byť schopní učiť inteligentných agentov nové zručnosti a podstúpiť tréning, ktorý ich naučí dobre pracovať s UI-zlepšenými procesmi. Napríklad, musia vedieť, ako najlepšie položiť otázky UI agentovi, aby dostali potrebné informácie. A samozrejme, spoločnosti musia mať samostatný tím, ktorý zabezpečuje, že UI systémy sú používané zodpovedne a nie sú zneužívané na nelegálnu činnosť.
V budúcnosti sa očakáva, že role v spoločnostiach budú navrhnuté s ohľadom na požadované výstupy z nových UI vylepšených procesov, a korporácie sa budú stále viac organizovať vzhľadom na konkrétne zručnosti a nie pevne stanovené pracovné pozície. Niektoré nadnárodné spoločnosti s týmto trendom už dokonca začali, rušia pôvodné pozície a transformujú ich na širšie kategórie zručností, ako napríklad porozumenie dátam a schopnosť použiť jednoduché nástroje na strojové učenie.
Záver
Väčšina aktivít spojených s rozhraním človek-stroj si vyžaduje od človeka robiť nové a iné veci (trénovanie chat-botov) a robiť veci inak (použiť chat-botov na poskytovanie lepších služieb pre zákazníkov). Zatiaľ ale iba malé množstvo spoločností začalo upravovať svoje biznis procesy, aby optimalizovali kolaboráciu s umelou inteligenciou. Organizácie, ktoré používajú stroje čisto na to, aby zamenili pracovníkov pomocou automatizácie, v budúcnosti nevyužijú plný potenciál UI. Taká stratégia je nesprávna už od začiatku. Namiesto toho lídrami zajtrajška budú tí, ktorí plne uchopia kolaboratívnu inteligenciu, transformáciu operatívy, ich trhov, ich priemyslu a – nie menej dôležitú – pracovnú silu. Pre plné využitie synergie umelej inteligencie a ľudí je treba začať transformovať vašu spoločnosť už dnes. V ITAPSe pomáhame našim klientom implementovať UI do firemných procesov prostredníctvom AIA asistenta. Kontaktujte nás a pomôžeme vám efektívne využiť možnosti UI aj vo vašej firme.
Autor: Adam Sojka
adam.sojka@itaps.sk
Zdroje:
https://hbr.org/2018/07/collaborative-intelligence-humans-and-ai-are-joining-forces