Marek Žabka v sebe kombinuje dva veľmi rozdielne svety. Na jednej strane manažuje IT projekty vo veľkých korporáciách, na druhej vyučuje muzikológiu. V oboch zamestnaniach intenzívne spolupracuje so študentmi a hovorí, že obdivuje ich pracovitosť a zároveň nerozumie, prečo firmy nevyužívajú viac ich potenciál.
Marek Žabka (44) je externým testovacím manažérom vo viacerých veľkých spoločnostiach, momentálne ho najviac vyťažuje projekt v poisťovni Kooperatíva. Zároveň vyučuje muzikológiu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Vyštudoval paralelne dva odbory, matematiku a muzikológiu. K hudbe ho to ťahalo už od malička, navštevoval ZUŠ, hral na klavír aj na gitaru a neskôr sa venoval hudobnej teórii.
Študovali ste matematiku a muzikológiu, venujete sa však IT. Ako ste sa dostali k pozícii testovacieho manažéra?
Študoval som síce matematiku, ale vedel som, že nechcem aktívne pracovať na matematickej vede. Rovnako som nechcel pôsobiť len na akademickej pôde. Keď som doštudoval, začal som robiť konzultanta v účtovníckej firme. Tam som sa postupne zoznamoval s projektmi orientovanými na IT. Následne som začal pracovať v Tatrabanke už na konkrétnom IT projekte a odvtedy sa pohybujem už len v tejto oblasti. A musím povedať, že projektový život ma veľmi baví. Je plný zmien, vždy sa deje niečo nového. Je to pre mňa veľmi dobrý pocit, odovzdať úspešne hotový projekt a dostať zase nový.
Zároveň vyučujete muzikológiu…
K hudbe ma to ťahalo už odmalička. Navštevoval som ZUŠku, hral som na klavíri aj na gitare. Keď som bol v treťom ročníku na „mat-fyze“, začal som študovať aj muzikológiu.
V oboch vašich zamestnaniach pracujete so študentami. Sú rozdiely medzi študentmi muzikológie a IT?
Študenti technických odborov sú určite pragmatickejší ako tí na filozofickej fakulte. Majú v životoch iné ideály. Ale to je v poriadku, svet je pestrý.
Vy patríte kam na tejto škále pestrosti?
Ja mám v sebe trochu ideálov zo sveta IT a trochu zo sveta filozofie.
Sú dnešní študenti iní?
Určite je tu viacero rozdielov. Zdá sa mi smutné, že mnohí študenti už nemajú štúdium ako prvoradú činnosť. Často im ide iba o diplom. Možno to je ale spôsobené súčasným stavom vzdelávacieho systému. Na druhej strane je obdivuhodné, koľko študentov popri škole pracuje, sú cieľavedomí a pracovití. To v mojej dobe nebolo až tak bežné.
Aký ste boli študent vy?
Dúfam, že dobrý. Jeden odbor som vyštudoval na červený diplom. A druhý už len na modrý. (smiech)
Aké máte skúsenosti s prácou so študentmi?
Na prácu so študentmi mám jednoznačný názor – určite sa oplatí. So študentmi pracujem na svojich projektoch už 10 rokov, a nesklamali ma. Veľmi veľa ľudí si ešte neuvedomuje, aký potenciál študenti predstavujú. Verím však, že tento potenciál začne byť čoskoro silno využívaný. Sú veľmi výkonnou a cennou posilou, navyše pre spoločnosti finančne nenáročnou.
Prečo teda firmy nepracujú so študentmi viac?
Do študentov treba investovať čas. Ale ten sa vám mnohonásobne vráti. Problém firiem je, že množstvo z nich využíva študentov iba na manuálne a nenáročné práce, ktoré ich síce odbremenia – ale študentom nedajú priestor rásť a vyvíjať sa. A to je škoda. Študenti majú otvorenú myseľ, a keď im dáte dostatočný priestor, dokážu za pár mesiacov podávať výkon ako bežný zamestnanec. Treba im ale nechávať výzvy, kde si musia niečo naštudovať a prísť s novými nápadmi. Potom možno vidieť, že sú zodpovední, originálni a výkonní. Zároveň si tak môžete vychovávať budúceho zamestnanca.
Už sa vám to stalo?
Áno, viackrát sa študenti zamestnali vo firme, v ktorej so mnou pracovali na projekte. Aj môj terajší zástupca začínal v spoločnosti ako študent, len štyri roky dozadu.
Ako hodnotíte spoluprácu s Itapsom?
Som spokojný so študentmi od vás, vidno, že si dávate záležať na ich výbere. Rovnako mi veľmi vyhovuje, že mám u vás svojho „styčného dôstojníka“, s ktorým prichádzam do kontaktu najčastejšie. Stará sa, či je všetko v poriadku, a ak je nejaký problém tak ho obratom rieši, ale hlavne sme si sadli ľudsky. A mimochodom, je to môj bývalý študent. Svet je malý.