Nie je žiadnym tajomstvom, že IT odvetvie je jedným z najrýchlejšie rastúcich a najžiadanejších odvetví na svete. Vzhľadom na každodenný technologický pokrok ide o neustále sa rozvíjajúcu oblasť, ktorá si vyžaduje technické (hard-skills) aj mäkké (soft-skills) zručnosti. Hoci sú hard-skills neodmysliteľnou súčasťou každého IT špecialistu, sú to práve spomínané soft-skills , ktoré ho ako človeka vo svete IT odlišujú.
Čo sú to soft-skills, alebo mäkké zručnosti?
Mäkké zručnosti sú osobnostné vlastnosti a medziľudské schopnosti, ktoré ovplyvňujú naše vzťahy s ostatnými. Pomáhajú nám efektívne komunikovať, spolupracovať, viesť a sú nevyhnutné pre úspech v osobnom aj pracovnom živote.
Medzi bežné príklady mäkkých zručností patria:
Komunikačné schopnosti
Tímová práca a spolupráca
Prispôsobivosť a flexibilita
Riešenie problémov a kritické myslenie
Riadenie času a organizácia
Emocionálna inteligencia
Vedenie a iniciatíva
Pozitívny prístup a odolnosť
Je dôležité poznamenať, že tvrdé zručnosti, alebo hard-skills, sú pri technických pozíciach veľmi potrebné a cenné. Často sa však dajú naučiť a rozvíjať v priebehu času. Naopak, mäkké zručnosti bývajú vo vysokej miere osobnostne podmienené alebo vrodené. Často majú výraznejší vplyv na našu schopnosť uspieť v dlhodobom horizonte.
Ako sa môžu študenti a odborníci v IT rozvíjať v oblasti soft-skills?
Odpoveď je jednoduchá: prax! Aktívne vyhľadávanie príležitostí, práca v tímoch, komunikácia s ďalšími členmi a preberanie iniciatívy vám môže výrazne pomôcť rozvíjať a zdokonaľovať schopnosti, ktoré vás na trhu práce odlíšia.
Prečo sa mäkké zručnosti v IT svete dostávajú čoraz viac do popredia?
Odvetvie IT je čoraz viac založené na spolupráci
S pribúdajúcim počtom spoločností, ktoré pracujú na rozsiahlych projektoch, sa potreba efektívnej spolupráce stala nevyhnutnou. Práve zručnosti ako komunikácia, tímová práca a riešenie problémov, sú kľúčové pre úspech každého projektu.
Nárast práce na diaľku
V súvislosti s pandémiou COVID-19 a rastúcim trendom pracovať remote sa mäkké zručnosti stali ešte dôležitejšími. Efektívna komunikácia a riadenie času sú nevyhnutné na dosiahnutie úspechu (nie len) pri práci na diaľku.
Potreba inovácií
Odvetvie IT sa neustále vyvíja a preto sú potrebné nové inovácie. Mäkké zručnosti, ako je kreativita a kritické myslenie, môžu IT odborníkom pomôcť uvažovať inak a prichádzať s novými nápadmi.
Časy, kedy technické znalosti stačili na zaručený úspech v oblasti IT sú už dávno preč. Zamestnávatelia v dnešnej dobe hľadajú ľudí, ktorí okrem technických znalostí skrývajú aj zručnosti potrebné pre dosiahnutie obchodného úspechu.
Ako rozvíjať mäkké zručnosti ako študent alebo profesionál v oblasti IT?
Zdokonaľujte sa v aktívnom počúvaní
Venujte pozornosť tomu, čo hovoria ostatní, pokladajte otázky a snažte sa pochopiť ich pohľad na vec.
Zlepšite svoje komunikačné schopnosti
Či už ide o osobnú alebo online komunikáciu, jasná a stručná komunikácia je veľmi dôležitá. Uistite sa, že rozumiete publiku, ku ktorému hovoríte, a podľa toho prispôsobte svoje posolstvo.
Pracujte na sebe aj v oblasti time-managementu
Pri množstve práce je nevyhnutné efektívne hospodáriť s časom. Pomôže vám to určiť priority úloh a byť produktívnejší.
Nadväzujte kontakty a spolupracujte s ostatnými
Spolupráca s inými ľuďmi z IT odvetvia vám pomôže budovať vzťahy, učiť sa od iných a rozvíjať sa nie len v technických znalostiach.
Význam mäkkých zručností v IT odvetví nemožno podceňovať. Seberozvojom v tomto smere sa študenti a odborníci v oblasti IT môžu odlíšiť a byť úspešnejší vo svojej kariére. Preto nezabúdajte na silu soft-skills a začnite na nich pracovať ešte dnes.
A pokiaľ sa chceš rozvíjať v oboch smeroch, vyplň formulár na zacnivit a my ti nájdeme tvoju prvú prácu v IT odvetví!
Autor: Veronika Parouleková
Zdroje: