Umelá inteligencia je jednou z oblastí, ktorým sa v ITAPSe intenzívne venujeme, čoho výsledkom je aj náš AIA asistent , ktorý pomáha firmám zefektívniť procesy. V tomto článku si priblížime, ako sa UI (umelá inteligencia) a človek navzájom pri práci potrebujú a prečo z dlhodobého hladiska neprinesie nahrádzanie ľudí strojmi firme výhodu ale ich vzájomná spolupráca áno.
Možno povedať, že názov umelá inteligencia nie je celkom presný, pretože UI nesimuluje ľudskú myseľ, teda reálne nerozmýšľa, iba využíva niektoré základné princípy mozgu – neurónové siete, generovanie výstupov na základe vstupov, trénovanie neurónových sietí pomocou predlôh a pod. Aplikovanie týchto princípov umožňuje UI učiť sa na nové veci a spracovávať dáta.
Aktuálne sme v prelomovom období, kedy sa výkon výpočtového hardvéru stáva dostatočne výkonným na zložitejšie UI aplikácie a ľudia začínajú byť stále viac presvedčení, že ich UI nahradí. Umelá inteligencia transformuje všetky sektory ekonomiky, ale nie je dôvod obávať sa, že by roboty nahradili všetkých ľudských pracovníkov. V skutočnosti, spoločnosti, ktoré automatizujú svoju operatívu hlavne znížením pracovnej sily, uvidia iba krátkodobé zlepšenie produktivity. Podľa výskumu zrealizovanom v 1500 firmách z rôznych odvetví sa ukazuje, že najväčšie zlepšenie výkonu dosahujú ľudia a stroje pracujúci spoločne, čím zlepšujú a posilňujú prácu jeden druhého.
Ľudia musia natrénovať UI agentov, vysvetliť ich výstupy a uistiť sa, že sú použití zodpovedne. UI agenti potom môžu asistovať ľuďom so zbieraním informácií, spracovaním dát, rutinnými, opakujúcimi sa činnosťami a službami pre zákazníkov, fyzickou prácou a teda im vytvárajú čas na úlohy vyššej úrovne, ktoré si vyžadujú riadenie, kreatívne myslenie, posudzovanie a iné čisto ľudské zručnosti.
Aby bolo možné získať z UI čo najviac, spoločnosti musia znovu navrhnúť svoje business procesy. Po tom, ako sa rozhodnú, čo potrebujú zefektívniť – operačnú flexibilitu, rýchlosť, škálovateľnosť, rozhodovanie, schopnosť tvorby produktov a služieb na mieru – môžu vymyslieť vhodné riešenia. To znamená nie len implementovať UI technológiu ale aj rozvoj zamestnancov, ktorí dokážu efektívne pracovať s človek-stroj rozhraním. Množstvo firiem už robí tieto kroky a optimalizuje kolaboratívnu inteligenciu.
Umelá inteligencia sa stáva užitočnou v mnohých „ľudských“ povolaniach – diagnostika chorôb, prekladanie jazykov, zákaznícke služby – a rýchlo sa rozširuje. Toto odôvodnene zvyšuje strach že UI nakoniec nahradí ľudských pracovníkov v celej ekonomike. Lenže to nie je nevyhnutný, respektíve ani najpravdepodobnejší výsledok. Zatiaľ čo UI radikálne zmení, ako sa práca vykonáva a kto ju robí, najväčšia zmena bude spočívať v zmene alebo vylepšení ľudských schopností a nie ich nahradení.
Určite mnohé spoločnosti už využili UI na automatizáciu procesov, ale tie ktoré ju zavedú iba kvôli tomu aby sa zbavili zamestnancov uvidia iba krátkodobé zlepšovanie produktivity. Z výskumov vyplýva, že firmy dosiahnu najväčšie zlepšenie výkonnosti, keď ľudia a stroje pracujú spolu. Pomocou takejto kolaboratívnej inteligencie, ľudia a UI aktívne zlepšujú jeden druhého, spojením vlastností, ktoré sa navzájom dopĺňajú: za ľudí riadenie, spolupráca, kreativita, sociálne (komunikačné) zručnosti a za stroje kvantitatívne schopnosti. Čo sa zdá byť prirodzené pre človeka (napríklad vtipkovanie), môže byť zložité pre stroje a naopak, práca jednoduchá pre stroje (analyzovanie gigabajtov dát) je pre ľudí takmer nezvládnuteľná činnosť. Business si však vyžaduje obe tieto schopnosti.
Ak chcú spoločnosti maximalizovať úžitok zo spolupráce ľudí a umelej inteligencie, mali by začať uplatňovať týchto 5 príncípov:
1. špecifikovať biznis procesy
2. zaviesť experimenty a zapojiť do nich zamestnancov
3. aktívne riadiť UI stratégiu
4. zodpovedne zbierať dáta
5. navrhnúť prácu tak, aby zahŕňala UI a kultivovať schopnosti zamestnancov, ktoré súvisia s UI
Z prieskumov vychádza, že čím viac z týchto princípov spoločnosti zaviedli, tým dosiahli lepší výkon v šetrení nákladov, raste obratu, odozve na požiadavky zákazníkov a iných merateľných ukazovateľov operatívy.
Pre plné využitie výhod spolupráce človeka a UI, musia spoločnosti pochopiť, ako môžu ľudia efektívne upravovať stroje, tiež ako stroje obohatia ľudí, aby boli čo ešte lepší a ako navrhnúť biznis procesy tak, aby podporili toto partnerstvo.

Ako ľudia asistujú strojom
Pri spolupráci ľudí a UI, by sa ľudská činnosť mala sústrediť na 3 úlohy:
1. trénovanie strojov
2. vysvetľovanie výstupov, ktoré UI dostala (obzvlášť vtedy, keď sú neintuitívne alebo kontroverzné)
3. udržovanie zodpovedného využívania strojov
Trénovanie
Učiace sa algoritmy musia byť naučené ako vykonávať prácu, na ktorú boli navrhnuté. Pri tejto snahe je nazbierané obrovské množstvo dát, aby mohli prekladateľské aplikácie zvládnuť idiomatické výrazy, medicínske aplikácie rozpoznávať choroby a poradenské aplikácie poskytovať finančné poradenstvo. Ďalej UI systémy musia byť natrénované na čo najlepšiu interakciu s ľuďmi. Zatiaľ čo organizácie naprieč všetkými sektormi sú aktuálne zaneprázdnené prvou fázou vypĺňania pozícií trénerov, vedúce technické spoločnosti už majú skúsených pracovníkov na tieto pozície.
Vysvetľovanie
UI postupne prichádza k záverom a výsledkom jej procesov, ktoré nie sú prehľadné alebo pozorovateľné. UI sa správa ako čierna skrinka, do ktorej vhodíte nejaký vstup a z druhej strany vypadne želaný výstup. Za bežných okolností úplne postačuje dostať správny výstup s nejakou percentuálnou istotou, avšak pri kritických úlohách, ako je súdnictvo alebo medicína, je potrebné určiť, akým spôsobom sa UI k danému záveru dostala. Za týmto účelom sú potrební odborní „vysvetľovači“, ktorí vysvetlia neskúseným užívateľom, prečo k danému záveru UI prišla a takisto, čo daný výstup z UI znamená. Výstupy z UI nemusia byť vo forme, ktorý by bežný užívateľ pochopil. Potrebnosť tejto pracovnej pozície zdôrazňuje aj nová GDPR direktíva Európskej únie, ktorá dáva užívateľom právo vyžiadať si vysvetlenie akéhokoľvek rozhodnutia, ktoré vzniklo na základe algoritmov. Odhaduje sa, že spoločnosti budú musieť zamestnať ďalších 75 000 zamestnancov, aby dokázali túto direktívu splniť.
Udržiavanie
Svet okolo nás sa neustále mení a takisto aj vstupy biznis procesov alebo čokoľvek iné, na čo je UI natrénovaná. Z čoho vyplýva, že natrénovanie na jednej sade dát nie je z dlhodobého hľadiska dostatočné. UI treba pravidelne udržovať, kontrolovať, či stále dáva správne výstupy a dotrénovať na nových typoch informácií.
Jedna skupina údržbárov neustále UI kontroluje, analyzuje a predpovedá, či nehrozí vznik škôd na základe chybných rozhodnutí UI. Napríklad pri systémoch na detekciu prítomnosti ľudí v pracovnom priestore priemyselných robotov musia byť neustále kontrolované či naozaj detegujú všetkých ľudí.
Ďalšia skupina údržbárov neustále kontroluje, či UI dodržiava etické normy. Jedným príkladom môže byť diskriminácia určitých skupín ľudí. Veľmi dôležité je aj kontrolovať, či dáta vstupujúce do UI sú v súlade s GDPR. Hlavným významom tohto udržovania je dodržiavanie všetkých predpisov a zachovania súkromia užívateľov pri získavaní čo najviac štatisticky významných údajov o užívateľoch.
Ako stroje pomáhajú ľuďom
Chytré stroje pomáhajú ľuďom pri práci 3 spôsobmi:
1. posilňujú kognitívne schopnosti
2. zlepšujú interakciu so zákazníkmi a zamestnancami
3. zlepšujú fyzické schopnosti človeka
Zosilňovanie
UI dokáže povzbudiť naše analytické a rozhodovacie schopnosti, ale aj kreativitu tým, že poskytne tie správne informácie v správnom čase. Uvažujme aplikáciu, ktorá zvyšuje kreativitu už vysoko kreatívnych ľudí – návrhárov. Návrhár zadá do aplikácie kritériá o žiadanom produkte, napríklad stoličku schopnú udržať 150 kg so sedadlom 45 cm nad zemou vyrobenej z materiálov za maximálne 60 €. Aplikácia potom spracuje zadané informácie a zobrazí návrhy, ktoré zodpovedajú daným kritériám. Návrhár má možnosť si ich pozrieť, čo môže viesť k novej inšpirácii. UI odbremení návrhára od časovo náročného prehľadávania rôznych katalógov a môže sa sústrediť na výber toho, čo sa mu páči, pričom využíva čisto ľudské vlastnosti ako estetické cítenie alebo profesionálne posudzovanie.
Interakcia
Spolupráca človek-stroj umožňuje spoločnostiam komunikovať so zamestnancami a zákazníkmi inovatívnym a efektívnejším spôsobom. UI agenti dokážu sprostredkovať komunikáciu medzi ľuďmi v mene ľudí, ako napríklad prepisovanie stretnutí a rozosielanie prepisov tým, ktorí sa stretnutia nemohli zúčastniť alebo komunikovať so zákazníkmi formou chat-bota a riešiť ich požiadavky.Zo spôsobu, ako sú tieto aplikácie realizované vyplýva, že sa dajú ľahko škálovať – napríklad jeden chat-bot dokáže simultánne zabezpečovať rutinný servis pre zákazníkov, nech sú kdekoľvek. Pričom spoločnosť si môže byť istá, akú službu a v akej kvalite ju poskytuje, pretože ide vždy o ten istý softvér, čo pri servise ľuďmi nemusí platiť, pretože každý človek je iný.
Stelesnenie
Prvá predstava pri zmienke umelej inteligencie je väčšinou niečo abstraktné bez fyzickej podoby. Avšak umelá inteligencia nachádza svoje využitie aj pri aplikáciách na zlepšenie fyzických schopností ľudí, ako napríklad pri exoskeletonoch, ktoré pracovníci nosia priamo na svojom tele a svojimi pohonmi prepožičiavajú zamestnancom nadľudskú silu. Riadenie takýchto zložitých zariadení si vyžaduje UI. Pod stelesnením si možno predstaviť aj samotný chat-bot, ktorý má fyzickú podobu robota a konverzuje priamo s človekom.
Záver
Samostatná činnosť umelej inteligencie neprináša dlhodobé zlepšovanie ale iba jednorazové. Najväčšou výzvou zostáva spojiť a využiť silné stránky ľudí a možnosti UI. UI bude lepšia v rýchlosti spracovania, ale človek bude vždy lepší v kreatívnej činnosti. Preto budúcnosťou UI je práve spolupráca s človekom kde budú navzájom dopĺňať svoje silné stránky a schopnosti.
Autor: Adam Sojka
adam.sojka@itaps.sk
Zdroje:
https://hbr.org/2018/07/collaborative-intelligence-humans-and-ai-are-joining-forces