Digitalizácia sa v súčasnosti stáva jednou z hlavných priorít nielen pre korporátne spoločnosti, ale aj pre vládne inštitúcie alebo úrady verejnej správy. Digitálna transformácia dát so sebou prináša množstvo výhod, ktoré jednak uľahčujú prácu zamestnancom, ale takisto zlepšujú tzv. customer experience, čiže skúsenosť zákazníkov, čo vedie ku zvýšenej spokojnosti.
Aké sú benefity zavedenia digitalizácie?
Napríklad taká digitalizácia dokumentov pomôže zamestnancom s tým, že v prípade pracovnej cesty so sebou nemusia nosiť množstvo dokumentov, ktoré jednoducho nájdu na digitálnom úložisku, ku ktorému majú prístup kdekoľvek. Elektronická dokumentácia a komunikácia tiež vedie ku zvýšenej efektivite a produktivite v tímoch.
V neposlednom rade má digitalizácia pozitívny dopad aj na životné prostredie, keďže netreba spotrebovať toľko papiera ako v prípade podnikov, ktoré neprešli digitálnou transformáciou.
Automatizácia pomocou RPA
RPA (z angl. Robotic process automation) alebo automatizácia podnikových procesov je jedným zo skvelých prostriedkov ako docieliť digitálnu transformáciu. V RPA je možné nakonfigurovať softvérové roboty tak, aby vykonávali prácu, ktorú robí človek Takýto virtuálny pracovník dokáže napodobňovať prácu človeka s PC a to so sebou prináša množstvo výhod, ktoré zjednodušujú a urýchľujú prácu.
Čo všetko zavedenie RPA obnáša?
Súčasťou RPA dnes už nie je len samotná konfigurácia robotov. Dôležitou súčasťou sú aj operácie, ktoré nastávajú pred a po zavádzaní RPA automatizácie. Dodávatelia RPA robotov kladú dôraz na proces vyhľadávania príležitostí pre automatizáciu. Za týmto účelom vznikajú rôzne nástroje, ktoré podporujú zavedenie automatizácie a digitalizácie. Tieto nástroje využívajú rôzne formy umelej inteligencie, ktorá dokáže sama nájsť príležitosti na automatizáciu.
Ďalšou dôležitou fázou je monitoring a manažment po zavedení automatizácie. Aj tu existuje niekoľko nástrojov, ktorých úlohou je efektívne riadiť a spravovať robotov s možnosťou pokročilých štatistík a údajov. Podľa týchto informácií vieme vyhodnotiť, aké náklady boli vďaka robotu ušetrené, v ktorých krokoch vznikajú najčastejšie chyby, ale aj to, ako je konkrétny robot vyťažený a teda, či je potrebné dokúpiť nové licencie.
Nakoniec tu máme fázu kooperácie robota s človekom. Tu je cieľom čo najjednoduchšie zapojiť ľudí do procesu automatizácie. Časom sa totiž stane, že sa robot dostane do stavu, keď si nevie rady a potrebuje pomoc od človeka. Iným príkladom kooperácie robota s človekom môžu byt chatboty. Človek zadá chatbotu svoje požiadavky a ten vie na základe získaných údajov spustiť RPA robota, prípadne inak zareagovať.
Záver
RPA sa v súčasnosti stáva pomerne rozsiahlou oblasťou s viacerými fázami. Cieľom každej z týchto fáz je zjednodušovať prácu zavadzaním digitalizácie. V ďalších častiach blogu prinesieme informácie o nástrojoch, ktoré je možné použiť v rôznych fázach zavádzania automatizácie. Ak vás téma automatizácie zaujíma a uvažujete nad jej implementáciou, kontaktuje nás a špecialisti v ITAPSe vám odpovedia na otázky a navrhnú ideálne riešenie pre vašu firmu.