Digitalizácia sa v súčasnosti stáva jednou z hlavných priorít nielen pre korporátne spoločnosti, ale aj pre vládne inštitúcie alebo úrady verejnej správy. Digitálna transformácia dát so sebou prináša množstvo výhod, ktoré uľahčujú prácu zamestnancom a zlepšujú tzv. customer experience, čiže skúsenosť zákazníkov, čo vedie ku zvýšenej spokojnosti.
Aké sú benefity zavedenia digitalizácie?
Napríklad taká digitalizácia dokumentov pomôže zamestnancom s tým, že v prípade pracovnej cesty so sebou nemusia nosiť množstvo dokumentov, pretože ich nájdu na digitálnom úložisku, ku ktorému majú prístup kdekoľvek. Elektronická dokumentácia a komunikácia tiež vedie ku zvýšenej efektivite a produktivite v tímoch.
V neposlednom rade má digitalizácia pozitívny dopad aj na životné prostredie, keďže netreba spotrebovať toľko papiera ako v prípade podnikov, ktoré neprešli digitálnou transformáciou.
Automatizácia pomocou RPA
RPA (z angl. Robotic process automation) alebo automatizácia podnikových procesov je jedným zo skvelých prostriedkov ako docieliť digitálnu transformáciu. V RPA je možné nakonfigurovať softvérové roboty tak, aby vykonávali prácu, ktorú robí človek. Takýto virtuálny pracovník dokáže napodobňovať prácu človeka s PC a to so sebou prináša množstvo výhod, ktoré zjednodušujú a urýchľujú prácu.
Čo zavedenie RPA obnáša?
Súčasťou RPA dnes už nie je len samotná konfigurácia robotov. Dôležitou súčasťou sú aj operácie, ktoré nastávajú pred a po zavádzaní RPA automatizácie. Dodávatelia RPA robotov kladú dôraz na proces vyhľadávania príležitostí pre automatizáciu. Za týmto účelom vznikajú rôzne nástroje, ktoré podporujú zavedenie automatizácie a digitalizácie. Tieto nástroje využívajú rôzne formy umelej inteligencie, ktorá dokáže sama nájsť príležitosti na automatizáciu.
Ďalšou dôležitou fázou je monitoring a manažment po zavedení automatizácie. Aj tu existuje niekoľko nástrojov, ktorých úlohou je efektívne riadiť a spravovať robotov s možnosťou pokročilých štatistík a údajov. Podľa týchto informácií vieme vyhodnotiť, aké náklady boli vďaka zavedeniu robota ušetrené, v ktorých krokoch vznikajú najčastejšie chyby, ale aj to, ako je konkrétny robot vyťažený a teda, či je potrebné dokúpiť nové licencie.
Nakoniec tu máme fázu kooperácie robota s človekom. Tu je cieľom čo najjednoduchšie zapojiť ľudí do procesu automatizácie. Časom sa totiž stane, že sa robot dostane do stavu, keď si nevie rady a potrebuje pomoc od človeka. Iným príkladom kooperácie robota s človekom môžu byt chatboty. Človek zadá chatbotu svoje požiadavky a ten vie na základe získaných údajov spustiť RPA robota, prípadne inak zareagovať.
Záver
RPA sa v súčasnosti stáva pomerne rozsiahlou oblasťou s viacerými fázami. Cieľom každej z týchto fáz je zjednodušovať prácu zavadzaním digitalizácie. V ďalších častiach blogu prinesieme informácie o nástrojoch, ktoré je možné použiť v rôznych fázach zavádzania automatizácie. Ak vás téma automatizácie zaujíma a uvažujete nad jej implementáciou, kontaktuje nás a špecialisti v ITAPSe vám odpovedia na otázky a navrhnú ideálne riešenie pre vašu firmu.